شناسه خبر : 31390
تاریخ انتشار : 1398/04/01 16:40
ایران در حوزه امنیتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد

یک کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد:

ایران در حوزه امنیتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: حضور ایران در نشست امنیتی روسیه نشان داد، ایران در حوزه امنیتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.


به گزارش نورنیوز، سید رضا صدرالحسینی با اشاره به برگزاری دهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشور‌های جهان در روسیه بیان داشت: ??? کشور جهان در این اجلاس شرکت کردند و در خصوص مهمترین مسائل امنیتی که اکثر کشور‌های جهان با آن روبرو هستند، گفت‌وگو کردند.



 

به گفته وی حضور ایران در نشست امنیتی روسیه نشان داد، ایران در حوزه امنیتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

 

صدرالحسینی با بیان اینکه موضوع جدیدی که امسال در دستور کار این اجلاس قرار گرفته بود، موضوع آبراه‌ها بود، افزود: در همین ایام اخیر، برخی آبراه‌ها در حوزه خلیج فارس دچار مشکلاتی شد. البته مسئولانی که از طرف ایران در این اجلاس شرکت کرده بودند، در سخنرانی‌های خود به این نکته اشاره کردند که یکی از دلایل اصلی ناامنی‌ها در این منطقه، دخالت کشور‌های فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا است.


کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: یکی از موارد مورد نظر ایران که همواره  در نشست‌های بین المللی  مطرح می‌کند اینکه کشور‌های جهان، به‌تنهایی می‌توانند از پس تامین امنیت خود برآیند. در طول سال‌های گذشته براساس تئوری امنیت، نگاه‌ها به تامین کننده امنیت جهانی که در ایامی به صورت قدرت دو قطبی  و بعدها نیز به آمریکا دوخته شده بود.


وی تاکید کرد: امروزه به دلیل تغییر و تحولاتی که در جوامع مختلف پدید آمده است، کشور‌ها متوجه این موضوع شده‌اند که می‌توانند امنیت مناطق مختلف را بدون دخالت بیگانگان تامین کنند. چنانچه در حال حاضر ایران، یکی از کشور‌هایی است که توانسته به خوبی امنیت خود، محیط پیرامون و حتی کشور‌هایی که از آن درخواست کرده اند را به خوبی مدیریت کند.


صدرالحسینی با اشاره به موضوع ویژه این نشست(تامین امنیت آبراه‌ها) افزود: بخش عمده‌ای از انرژی و نیز مصنوعات ساخته شده در کشور‌های مختلف از طریق آبراه‌ها حمل و نقل می‌شود. در همین نزدیکی ایران، در باب المندب دزدان دریایی با حمایت برخی دولت‌های منطقه، مدت‌ها مشغول غارتگری بودند  وحتی گاهی اوقات کشتی‌های بزرگ نفتی را سرقت می‌کردند.

 

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه امروز مسئله امنیت راه‌ها و آبراه‌ها به عنوان یک دغدغه عمومی کشور‌های جهان است، گفت: یکی از نکات ارائه شده آقای شمخانی در در این اجلاس این بود که سیاست‌های تروریستی نوین آمریکا، هویت و حاکمیت بین المللی کشور‌ها را هدف قرار داده است.

 

وی با تاکید بر اینکه تعاریف جدید امنیت نسبت به گذشته دچار دگرگونی‌های فراوانی شده است، گفت: امروزه برخی نرم ها، در ایجاد ناامنی به کمک سخت افزارها آمده اند. اخیرا تامین امنیت فضای سایبری از اهمیت خاصی برای دولت ها برخوردار است. چنانچه ترامپ در همین روز‌های گذشته گفته است ما هزینه‌های قابل توجهی را برای ورود به جنگ سایبری هزینه می‌کنیم.

 

صدرالحسینی با اشاره به جنبه های مختلف اهمیت حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این اجلاس امنیتی گفت:  ایران در یکی- دو سال اخیر توانسته هژمون دلار در حوزه اقتصاد را بشکند، اخیرا گفت‌وگو‌هایی با مقامات اقتصادی روسیه در تهران داشتیم تا دلار از مراودات تجاری دو کشور حذف شود البته حصول این هدف با هندی‌ها نیز در حال رایزنی است.


کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: این پیشنهاد ایران با توجه به گسترش تحریم‌های ناجوانمردانه و ظالمانه آمریکا نسبت به دیگر کشور‌ها، با پذیرش بسیار بالا انجام شد. بیش از یکسال است که با ترکیه مراودات تجاری بدون دلار را داریم. کشور‌های دیگر هم آمادگی این مقابله به مثل در برابر تروریسم اقتصادی را دارند.



میزان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی