مدیرعامل راه‌آهن کشور:

خروج ایستگاه‌های راه‌آهن از شهر اشتباه است

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ازنظر کارشناسی خروج ایستگاه‌های راه‌آهن از شهر اشتباه است و تأسیسات سنگین که حضورشان ضرورت ندارد باید به خارج از شهر منتقل شود.

به گزارش نورنیوز، سعید رسولی عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در قم، با اشاره به نظر برخی مبنی بر لزوم جمع‌کردن خطوط راه‌آهن از داخل شهر یا انتقال ایستگاه‌ها به بیرون شهر، گفت: این نگاه که از گذشته نیز وجود داشته، در دوره‌ای مثل دولت‌های نهم و دهم شدت یافت و نتیجه آن استقرار ایستگاه قطار شیراز در شهر صدراست که با شیراز فاصله بسیار دارد.

وی افزود: ایستگاه شهر همدان نیز ۱۴ کیلومتر با این شهر فاصله دارد که به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد مسافران در این شهر و شهر رشت ایستگاه‌هایی در داخل شهر و در نزدیکی پایانه مسافربری جانمایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: شبکه راه‌آهن شهرهای بزرگ دنیا بیش از سه تا هشت ایستگاه اصلی راه‌آهن در داخل و مرکز شهر دارد؛ درحالی‌که در تهران، مشهد و یزد یک ایستگاه و فقط در اهواز سه ایستگاه وجود دارد.

رسولی افزود: در شهر اهواز با همکاری شهرداری خط موجود ریل به‌عنوان سرمایه ملی استفاده‌شده و شهرداری ۱۲ توقفگاه در نقاط پرجمعیت شهر ازجمله در مجاورت دانشگاه‌ها طراحی نموده است.

وی بیان کرد: احداث ایستگاه در داخل شهرهای مختلف در دست اقدام می‌باشد و در چند شهر در مرحله فراخوان است و سعی داریم هتل و مکان‌های تفریحی با مشارکت بخش غیردولتی در مجاورت ایستگاه‌ها احداث نمائیم.

وی گفت: در همه شهرهایی که امکان ارتباط سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری با راه‌آهن وجود دارد این اقدام صورت خواهد گرفت تا سفری راحت و بدون دغدغه برای مسافران فراهم شود.

به گفته مدیرعامل راه‌آهن کشور، ایستگاه راه‌آهن تهران و ایستگاه مترو میدان راه‌آهن این شهر از طریق زیرزمینی در حال اتصال است و در ایستگاه جوانمرد قصاب در محدوده شهرری نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.

رسولی با بیان اینکه مسیرهایی که قطار در درون شهر جابه‌جا می‌شود باید بهسازی، زیباسازی و ایمن‌سازی شود، گفت: اگر در بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که خطی کاربری ندارد حتماً از داخل شهرها جمع‌آوری می‌شود، ولی اگر بنا باشد خدمات ریلی درون‌شهری را توسعه دهیم خطوط را به‌صورت ایمن، زیبا و آراسته حفظ خواهیم نمود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات مناطق حاشیه ریل راه‌آهن اشاره و اضافه کرد: نوع نگاه مدیریت شهری به مناطق مختلف شهر این اتفاقات را رقم می‌زند و دلیل این مشکل، ریل موجود در شهر نیست، زیرا در برخی شهرها هم که خطوط راه‌آهن نداریم ولی شاهد این مشکلات هستیم.

وی بابیان اینکه تنها طرح متروی بین‌شهری در کشور، تهران- کرج است، گفت: امسال شرکت قطارهای حومه‌ای تشکیل می‌شود و در این راستا قطارهای حومه‌ای در شهرهای مختلف شکل جدی‌تری خواهد گرفت.

به گفته وی، سالانه ۵۰ درصد مسافران قطار کشور معادل ۱۴ میلیون تَن به مشهد و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تَن به قم آمدوشد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *